Våra resor

24-30 september

Kalifornien 2016Posted by Ulla Kalander-Karlsson Sat, October 01, 2016 05:47:03
Vi har upplevt så mycket under dessa dagar. Vi åkte från Rockling till Yuba City där vi hade bokat för tre nätter och tur var det för i bilen så började Ken känna sig dålig och när vi kom fram så hade han 40 graders feber! Nåväl hans feber brukar som tur är gå över snabbt,så även denna gång. Redan efer ett dygn var han på benen och ville göra saker. Vi upptäckte stan och dess omgivningar och hann även med att ligga vid poolen och bara ta det lugnt. Vår färd fortsatte till Fairfield som vi har som bas för utflykter. Napa Valley,Sonoma är omgivningarna för vingårdar värda att besöka. Vi besökte även fabriken för Jelly Belly och bryggeriet Budweiser fantastiska besöksmål. Vi fick en exklusiv guidad tur för oss två på bryggeriet med provsmakning av flera olika sorter. Ett fantastiskt bryggeri som förstått värdet av besökare. Vi har också varit till en underbar liten stad som heter ST Helena en av dom mysigaste städerna på hela vår resa. Vi tillbringade en hel em bara med att gå runt och uppleva allt det fina. Vi hann också med ett besök i Calistoga för att titta på Geyser

We have experienced so much during those days. We went from Rockling to Yuba City where we had booked for three nights and that was lucky because in the car Ken began to feel bad and when we arrived, he had 40 degrees fever! Well his fever usually fortunately move quickly, so it was even this time. Already efer one day he was on his feets and wanted to do things. We discovered the town and its surroundings and also had time to lie by the pool and just take it easy. Our journey continued to Fairfield that we have as a base for excursions. Napa Valley, Sonoma's surroundings for wineries wery close wearth visiting. We also visited the factory for Jelly Belly and Budweiser brewery, amazing destinations. We got an exclusive guided tour for the two of us at the brewery with a tasting of several different varieties. A great brewery that understood the value of visitors. We've also been to a wonderful little town called St Helena one of the most charming towns on our entire trip. We spent a whole afternoon just to walk around and experience all the beauty. We had time for a visit to Calistoga to watch the Geysers.

• Comments(0)//blog.guldaventyr.se/#post26

21-23 september

Kalifornien 2016Posted by Ulla Kalander-Karlsson Sat, September 24, 2016 19:16:42
Fantastiska dagar med David och Lorraine med massor av skratt och energipåfyllning som kommer att räcka till nästa gång vi ses . Vi saknar dom redan! Nu så är det dags för nya upplevelser och vi åkte till Auburn för en natt. En mysig liten stad som också var en plats där de hittade guld under guldrushens tid. I dag ska vi besöka en marknad innan vi drar vidare mot Rockling och utforskar omgivningarna där. Jag kan meddela att värmen är tillbaka +35 är prognosen idag.

After a few fantastic days with David and Lorraine with lots of laughter and energy replenishment that will rest until the next time we meet. We miss them already! Now it's time for new experiences and we went to Auburn for a night. A cozy little town that also was a place where they found gold during the Gold Rush period. Today we visit a market before we move on to the Rockling and exploring the surroundings there. I can announce that the heat is back +35 celsius is forecast today.

• Comments(0)//blog.guldaventyr.se/#post25

20 setember

Kalifornien 2016Posted by Ulla Kalander-Karlsson Tue, September 20, 2016 18:29:51
WM 2016 är över och vi lämnar den bakom oss och ser fram emot nästa. Vi hade en fantastisk vecka med våra vänner från länder runt om i världen. Tävlingarna stämde inte för mig och Ken detta år men vi gratulerar alla medaljörer som lyckades, bra jobbat! Vi vill också tacka arrangörerna som gjorde ett bra jobb trots många problem, VI om någon vet att det kan uppstå problem. Nu fortsätter vår semester i 14 dagar till då vi bara laddar batterierna inför vintern och njuter av underbara Kalifornien. Just nu är vi i bergen vid Lake Tahoo med David och Lorraine Millar från Kanada och ska utforska omgivningarna i några dagar. Vi har en fantastisk lägenhet med allt man kan tänka sig en egen Jacuzzi och grillplats uppe på taket är helt fantastiskt.

Golpanning Championships 2016 is over and we leave it behind us and look forward to the next. We had a fantastic week with our friends from countries around the world. The competition did not fit me and Ken this year but we congratulate all medalists who managed, well done! We also want to thank the organizers who did a good job despite the many problems, we,if anyone knows that there can be problems. Now we continue our vacation for 14 days then we just charge the batteries before the winter and enjoy the wonderful California. Right now we are in the mountains at Lake Tahoo with David and Lorraine Millar from Canada and will explore the surroundings in a few days. We have a great apartment with everything you need even one of our own Jacuzzi and barbecue on the roof it is absolutely amazing.

• Comments(0)//blog.guldaventyr.se/#post24

8-12 september

Kalifornien 2016Posted by Ulla Kalander-Karlsson Tue, September 13, 2016 06:40:22
Nu har vi varit här i Placerville i 5 dagar och njutit av värmen och alla trevliga människor.
Vi är några Svenskar som bor på samma hotell så det har varit poolhäng på eftermiddagarna.Jag och Ken har gjort korta utflykter runt Placerville b.la till Coloma som är en liten stad med ca 300 invånare. Coloma är mest känt som platsen där James W Marshall först upptäckte guld i Kalifornien, vid Sutter's Mill år 1848, detta ledde till guldrushen i Kalifornien. Här arrangerades också WM i guldvaskning 1998.
Vi har också hunnit med att testa sanden inför tävlingarna som verkar lite speciell än det vi är vana vid så det kommer nog att bli en tävling där det behövs extra mycket tur för att lyckas.I morgon är det nationsparad och på onsdag är det dags att tävla. Det ska bli skönt att komma igång med tävlandet och förhoppningsvis så går det bra och vi är vidare till omgång två.Håll tummarna!

Now we have been here in Placerville for 5 days and enjoyed the heat and all the nice and friendly people.

We are a some Swedes who live in the same hotel so it's been hanging round the pool in the afternoons. Ken and I have made short trips around Placerville and we went to Coloma yesterday .The city is most noted for being the site where James W Marshall found gold in Sutter's Mill in 1848,leading to the California gold-rush.Coloma's population is about 300 and the city was also the organiser for the World Goldpanning Championships in 1998.

We also had time to test the competition sand which seems a bit special than what we are used to so it will probably be a competition where you need some extra good luck to succeed .Tomorrow is the nation parade and on Wednesday it is time to compete. It will be nice to get started and hopefully it goes well and we're on to round two.Keep your fingers crossed !

• Comments(0)//blog.guldaventyr.se/#post23

Onsdag 7 september

Kalifornien 2016Posted by Ulla Kalander-Karlsson Thu, September 08, 2016 06:06:29
Äntligen är dagen som vi väntat på här,semestern börjar efter en intensiv sommar.
Fyra veckor i Kalifornien är ju värt att vänta på. Vi började vår resa med tåget mot Örebro för att sätta oss på bussen som tog oss till Arlanda och direkt flyg till Oakland, skönt att slippa byten efter vägen då vi har 80 kg bagage med oss smiley
Nu är vi framme många timmar senare och tar en natt i Oakland innan vi åker mot Placerville där vi bor i 10 nätter.

Now is the day that we have waited for here, the holiday begins after an intense summer.

Four weeks in California's is worth waiting for. We started our trip by going by train to Örebro for the bus that took us to the airport and direct flights to Oakland, nice that we don't need to change anywhere because of our luggage that weighs 80 kg smiley

Now we have arrived many hours later and taking a night in Oakland before we go to Placerville where we stay for 10 nights.

• Comments(0)//blog.guldaventyr.se/#post22

Söndag & Måndag 25-26 Augusti

VM Italien 19/8-25/8 2013Posted by Ulla Kalander-Karlsson Sat, August 31, 2013 15:08:34
Hemresa! Trots en tidig frukost så är alla i tid och bussen start klar kl 05.00. Vi har även en övernattning i Hannover på hemvägen och hit anländer vi kl 18.30. efter middag på hotellet så är det sängen som gäller för återigen en tidig uppstigning. Avfärd 06.00. Efter en lång dag så anländer vi till Kopparberg kl 22.15 och har rest 4500 km i totalt 69 timmar tur och retur. Det har varit en lång men rolig resa, alla i bussen har accepterat de långa körpassen och humöret har varit på topp. Ett stort tack till alla för en fantastisk resa och det bästa på hela resan var våra underbara busschaufförer Ingemar och Torsten som med glimten i ögat och ett leende servat oss varje dag. Tack!

• Comments(0)//blog.guldaventyr.se/#post21

Lördag 24 Augusti

VM Italien 19/8-25/8 2013Posted by Ulla Kalander-Karlsson Fri, August 30, 2013 15:33:17
Efter en orolig natt där jag gått igenom finalen minst 100 ggr i drömmen så packar vi in oss i bussen för den sista tävlingsdagen. Nerverna är utanpå kroppen och vi börjar med finaler i både 2 och 5 manna lag. Tyvärr så hamnade vi utanför pallen denna gång men det blir ju ett nytt VM 2014. Jag fick vänta ända till 16.30 innan det var dags för damfinalen. Precis när vi ska gå in på arenan så blir det ett fruktansvärt åsk och regnoväder. Himmlen öppnade sig fullkommligt. Vi fick stå under ett tält tak och vänta tills ovädret passerat. Det var bra för jag gillar inte åska så jag hade annat att bekymra mig för så jag glömde att jag snart skulle vaska final.
Väl i vaskbaljan så körde jag det fortaste jag bara vågade med tanke på de platta guldkornen som väldigt lätt flöt ut ur vaskpannan. När jag föste ihop dom i vaskpannan och tog upp dom i provröret så såg jag att det var många så jag slängde mig på knappen för att stoppa min tid. Väl hos gulddomarna så räknade jag till 10 stycken guldkorn och domarna tyckte som jag så det var bara att skriva min signatur som bevis på att vi var överens. Nu skulle jag försöka att ta mig ifrån området och förbi alla som står och väntar och ska veta hur många man hittat för att kunna börja spekulera om vem som vann. Detta är väldigt irriterande och jag avskyr detta!Så när frågan kom så svarade jag 4 , jag hittade 4! Okey då var jag borta ur deras seger spekulationer. Jag undrar vem dom hade utsett till vinnare innan resultatet kom? Det var nu dags för Ken och herrfinalen så jag tog mig till vaskningsbaljorna för att jobba. Precis innan herrarna skulle presenteras så läste speakern upp resultatet för min damfinal, de tre första. And the winner is ,wow vilken känsla att få höra sitt namn ropas upp! Segerdansen började jag slängde mig i famnen på både Ken och Jocke Korhonen. Vilken känsla att jag kunde försvara min titel. Lyckan bubblade inombords och jag hoppades så att Ken också skulle lyckas, tyvärr så tappade han ett korn och slutade som nia. Så små är marginalerna men en dag är dom på vår sida samtidigt och vi får vinna individuellt samma år. Varför inte i Kopparberg 2014? smiley Sist på programmet detta VM är som alltid klassen Nationslag. Laget bestod i år av mig och Ken, Thomas Linnarsson, Aulis Rosensten samt Mattias Kroon, tyvärr så blev det inga medaljer i år , men vi kommer igen! Det blev lite segervin tillsammans med några svenskar innan prisutelningen skulle starta. Eftersom den var planerad utomhus och regnet hade tagit över så fick arrangörerna ta till plan B och flytta inomhus.När prisutdelningen var över var vi tvugna att dra oss till hotellet för att sova några timmar. Bussen skulle avgå 05.00. En lång hemresa väntar, men vad gör väl det när det finns både en guld och brons medalj med i bagaget. Det får bli en segermiddag hemma istället.

• Comments(0)//blog.guldaventyr.se/#post20

Fredag 23 August

VM Italien 19/8-25/8 2013Posted by Ulla Kalander-Karlsson Fri, August 30, 2013 14:33:06
Då var det dags för dagen med stort D. En stressig dag med förberedelser inför Sverige kvällen + att vi skulle tävla i massor av klasser. Det är idag som semifinalerna ska avgöra vilka 30 som går till morgondagens final. Sverige gänget som inte skulle tävla tog sig an uppgiften att utsmycka lokalen med diverse Sverige saker. Det var inte förrän vid lunch som jag och Ken hade tid att se hur det gick för dom. Vi blev helt mållösa när vi såg vad detta fantastiska gäng hade åstadkommit, lokalen var fantastiskt fin med små och stora Sverige flaggor överallt. Cissis konstverk med servetterna gjorde oss tårögda. Nu försvann klumpen och oron i magen, kvällen skulle bli kanon!
Angelo som basade i köket som vi ockuperat lovade dessutom att dom skulle steka köttbullarna och koka potatisen så vi bestämde en tid för att lägga upp maten på 450 tallrikar. Nu skulle samarbetet sättas på prov. Kristina och Kajsa var utmärkta arbetsledare som fördelade arbetsuppgifterna mellan oss och allt gick som på räls. Klockan 18.45 var allt upplagt, tekniken testad så nu kunde vi öppna dörrarna!
Kvällen blev en succé! Maten uppskattades, berömmen haglade över vårt presentationsmaterial och nyfikenheten var stor över arrangemanget 2014.Det var ett glatt och nöjt Sverigegäng som tog sig till hotellet för att sova och ladda upp för finalerna i morgon.